هشتاد سال زندگی افتخار آمیز
دیپلوم انجنیر نورضیاء فرین دیپلوم انجنیر نورضیاء فرین

 

بانوی توانا, دلیر, تآثیر گذار , الگوی بینظیر جنبش زنان

و اساس گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان

اناهیتا: الهه آب یعنی حیات

استوار و جاوید

خورشید بزرگ

پدیده زندگی هدیه ایست که طبعیت با مزایایش آنرا به موجودات حیه منجمله انسانها بخشیده و انسان ها طی زما ن معین از آن مستفید شده ولذت میبرند.

زندگی شیرین ترین هدیه ایست که هر ذیروحی مزیت آنرا احساس مینماید و تلاش میورزد ازآن مواظبت نموده و آنرا در مسیر مناسبی بکار برد.

زندگی انسان ها محتوای پیچیده ای داشته و دارای معنی و مفهوم ویژه ایست که هر یک به سلیقه ها, علایق و روشهای خاصی به آن ادامه میدهند.

آنچه به انسانهای هدفمند, رسالتمند و متعهد ارتباط میگیرد همانا سعی و تلاش بمنظور نیل به اهداف انتخاب شده است که این گزینه بنا بر درک, درایت و احساس برای هر یک متفاوت به نظر میآید.

اما آنچه قابل تامل, دقت و حایز اهمیت است , همانا عشق به همنوع (انسان, انسانیت و انساندوستی), محیط ( زادگاه, میهن) و مشغله یعنی کار (رسالت انسانی) است که بیشتر از همه انسانها را از همدگرمتمایز میسازد.

بدون تردید جوامع بشری انسانهای فراوانی را با همچو صفات بوجود آورده وتربیه نموده است که حس هومانیزم در وجود آنها بیشتر متبارز بوده, مزج افکار شان شده و حتی میتوان گفت که این احساس درعروق و شراین آنها عجین شده است.

کشور باستانی ما افغانستان علی الرغم عقب ماندگیها و سنتی بودن جامعه, بازهم خوشبختانه توانسته است چنین چهره های ممتاز و شهیری را در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی, فرهنگی و هنری طی قرون متمادی در بطن خود تربیه نموده و به جامعه تقدیم نماید.

 اما آنچه به واژه سیاست مربوط است با صراحت باید اذعان کرد که کشور ما سیاستمدار بمفهوم واقعی کلمه و آنهم از جمله قشر محروم و بیدفاع جامعه یعنی زنان, شمار بسیار کم و رقم نادری را بخاطردارد که از جمله میتوان بعنوان مثال ازنخبه ترین و برجسته ترین آنها, شخصیت نستوه, زن مبارز, انسان وطنخواه, محترمه  بانو دوکتورس اناهیتا راتب زاد یاد آوری نمود که در همین برهه زمانی پا به هشتاد مین سال بهار زندگی پر بار خویش گذاشته و کار نامه های ارزشمند و بس بزرگی را در طول حیات با خود دارد که بدون شک همه آنها درج صفحات زرین تاریخ مبارزات میهنپرستان و آزادیخواهان کشور خواهد شد.

درین نوشته مختصر, مرور بر صفحات مبارزات ارزنده این بانوی بزرگوار و انجام خدمات صادقانه موصوفه برای مردم زحمتکش واعتلای وطن از حوصله این خامه خارج است اما بصورت کل بر سبیل مثال و نمونه میتوان ازفعالیت های سیاسی و اجتماعی این شخصیت خبره و برازنده, در شرایط دشوار زمان سلطنت که با شهامت و پایمردی در برابر انواع توطئه ها و دسایس سنتگرا ها و عقبگرا ها از خود ایستادگی نشان داده و پرچم آزادی, دموکراسی, عدالتخواهی و حق طلبی را در اهتزاز نگداشته یاد آورشد.

دوکتور اناهیتا راتب زاد, این چهره قابل حرمت, طی مبارزات حق طلبانه, توانست گامهای ارزنده ئی را برای ایجاد جنبش عظیمی بمنظور دفاع از حقوق نیمه پیکره جامعه یعنی زنان بیدفاع کشور با متانت بردارد و نهاد با عظمتی را بنام سازمان دموکراتیک زنان افغانستان پایه گزاری نماید, آنرا رشد داده و به یک سازمان سراسری و پر تحرک جامعه افغانی مبدل سازد که این سازمان طی دوران موجودیت خویش توانست هزاران زن مبارز و خدمتگزار مردم را درین مدرسه انسانی تربیه نموده و به جامعه تقدیم کند.

این بانوی گرانقد رتوانست کارهای پر ارزش, موثر و مفیدی را در دوران تصدی امور ووظایف مختلف, با الاخص ریاست امور سازمان صلح و همبستگی کشور انجام دهد.

مبارزه بخاطر حقوق زن, معرفی شرایط مشقتزا, وضع ناگوار و دشوار زندگی زنان رنج کشیده کشور وتثبیت جایگاه ایشان بمثابه انسانهای متساوی الحقوق جامعه طی سیمینارها و کنفرانسهائیکه در داخل و خارج کشور صورت میگرفت همواره درالویتهای کاری و صدر وظایف شان قرار داشت.

شایان تذکر است که با الهام از مکتب رزم وپیکار سیاسی این شخصیت بی بدیل, زنان پیشگام و نهضت طلب کشور توانستند چه در مبارزات پارلمانی و چه در سایر عرصه های سیاسی و اجتماعی بخاطر کسب حقوق وآزادیهای شان به موفقیتهای بزرگی نایل آیند که امروز هم نسلهای جوان کشور بویژه قشر اناث هم در داخل و هم خارج از مرز های آن برای همین آرمان می رزمند واین راه را می پیمایند.

کمیسیون امور زنان شورای اروپائی حزب واحد با اغتنام از فرصت, بمناسبت این روز خجسته وپر افتخار, هشتاد و مین بهار زندگی این شخصیت ارجمند, این مادر والاگهر واین انسان کم نظیر را از ژرفای قلب و صمیمیت بی انتها, به ایشان تبریک و تهنیت گفته, تندرستی, صحت , سلامتی و عمر طولانی را برای این بانوی بزرگوار آرزو مینماید.

باور کامل داریم که نام این چهره تابناک مبارزات داد خواهانه کشور بعنوان شخصیت توانا, مبارز برجسته, پیشگام سیاسی, زن ترقیخواه, آزادمنش و میهندوست در اوراق مطلای تاریخ عدالتخواهی کشور حک خواهد گشت.

با تجدید تهنیات, تمنیات و درود های آتشین به این چهره سر شناس سیاسی و علم بردار رهائی زنان رنجدیده کشور!

 

رئیس کمیسیون امور زنان شورای اروپائی حزب واحد


November 30th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي